Als ondernemer heb je nooit vakantie: niet waar!
Dat deze stelling niet waar is, is wel duidelijk: op dit moment zijn wij allebei (Joost en Pascal) op vakantie in het buitenland! Toch zit er wel een kern van waarheid in….
Het gaat niet vanzelf
Dat wij dit kunnen doen, komt omdat we door de jaren heen een organisatie hebben opgebouwd die ook tijdelijk zonder ons gerund kan worden. Maar dat was in de begin jaren wel anders! Als je geen personeel hebt of net gestart bent met je onderneming, voel je je verantwoordelijk voor alles. In het begin is dat prima en moet je ook veel tijd investeren in je bedrijf. Maar er komt vaak een punt dat dit je gaat opbreken en dan moet je keuzes maken. Wat het beste werkt, is voor iedereen anders. Voor de één is het een mooie oplossing om wel op vakantie te gaan, maar elke dag een uurtje je mail te checken. De ander heeft het juist nodig om even helemaal los te komen van het werk. Dat is in veel gevallen ook mogelijk als je je klanten goed informeert en een back-up regelt voor zaken die door moeten gaan.
Zo hebben wij het geregeld
Met personeel is het natuurlijk makkelijker te regelen. Wij hebben geleerd dat het voor ons goed werkt als iedereen binnen de organisatie vervangbaar is. Binnen BG hebben we alle taken zo verdeeld dat er altijd minimaal 2 medewerkers verantwoordelijk zijn voor een taak. Zo is er altijd een back-up als iemand vrij is, ziek wordt of ontslag neemt. Op die manier kan iedereen met een gerust hart op vakantie, want dat is ook hard nodig om je personeel en organisatie gezond te houden. En ja, in noodgevallen zijn wij gewoon bereikbaar. Want als ondernemer heb je toch een andere verantwoordelijkheid dan als werkgever, dat zal nooit veranderen!