Vijf nieuwe inzichten over MVO
Is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in 2015 nog echt nodig? Jazeker, blijkt uit een onderzoek onder 20 grote Nederlandse bedrijven waaronder ABN Amro, Wehkamp, Aegon en KPMG. Niet alleen omdat consumenten een voorkeur hebben voor bedrijven die zich fatsoenlijk gedragen of vanwege druk vanuit de overheid. Het gaat vooral om de betrokkenheid onder werknemers en de verhoogde productiviteit die daaruit volgt.
De belangrijkste inzichten op een rij:
1. Werknemers willen het zelf
De druk om verantwoord te ondernemen komt steeds meer uit de werknemers zelf. Het zouden vooral de Millennials zijn die zo’n beleid belangrijk vinden. Voor 50% van deze generatie zou het MVO-beleid medebepalend zijn bij de keuze van een bedrijf om voor te werken. 44% wil niet eens werken voor een bedrijf met een slechte reputatie op het gebied van MVO. Daarnaast zijn het ook de 55-plussers die het belangrijk vinden dat een organisatie zich netjes gedraagt.
2. Maak MVO logisch onderdeel van de strategie
Wat moet je als bedrijf dan doen? Je moet laten zien dat je betrokken bent bij de samenleving. Bij voorkeur op een gebied dat past bij jouw eigen onderneming of activiteiten. Zo zorgt Wehkamp bijvoorbeeld voor verantwoorde productie, het terugbrengen van de CO2-uitstoot in de logistiek en de privacy van de klanten die online kopen.
Kies je voor een goed doel dan moet het wel een logisch onderdeel vormen van je strategische beleid. Zo zet Aegon haar mensen bijvoorbeeld in voor goede doelen zodat ze hun financiële bewustzijn kunnen vergroten, Menzis kies graag voor projecten binnen de zorg.
3. MVO helpt de betrokkenheid vooruit
Ruim80% van de Nederlandse werknemers is tevreden blijkt uit onderzoek. Maar dat betekent nog niet dat ze zich ook betrokken voelen. Zo blijkt uit datzelfde onderzoek dat slechts 38% van de Nederlandse werknemers zich bevlogen en betrokken voelt. Een tevreden werknemer kan prima de hele dag zitten niksen. Het zijn de betrokken medewerkers die je wilt hebben om de productiviteit te verhogen!
Een MVO-beleid kan helpen om de betrokkenheid te vergroten. Bijvoorbeeld het nieuwe "Booking Cares" programma van Booking.com. Werknemers kunnen hierbij hun eigen projecten starten zolang het maar valt binnen de thema’s duurzaam toerisme, milieu en cultureel erfgoed. Een jaar na lancering heeft 80% van de werknemers zich al ingeschreven voor Booking Cares en zijn wereldwijd 283 projecten gestart.
4. Persoonlijke verhalen werken beter
Is er een MVO-beleid uitgerold met allerlei activiteiten? Dan moet dit ook nog gecommuniceerd worden naar de werknemers. Naast de officiële informatie werkt dit het beste door de persoonlijke verhalen van collega’s die hebben deelgenomen. Dat doet iets met mensen, los van intrinsieke eigen motivatie.
Voor het slagen van MVO projecten is het wel belangrijk dat het management de projecten zichtbaar steunt en het niet alleen maar een speeltje is van de communicatieafdeling.
5. Betrek de jonge generatie
Voor de opkomende generatie hoeft het MVO-beleid ook niet als hapklare brok te worden gepresenteerd. Deze generatie wil juist graag zelf actief ideeën en vervolgens tijd en kennis aandragen. Veel voorkomende MVO-vormen zijn lokale partnerschappen zodat het bedrijf iets kan teruggeven aan de buurt of bijvoorbeeld door les te geven op scholen. Leuk voor de werknemers en leuk voor de kinderen die zo een indruk krijgen van hoe het is om te werken in een bepaald beroep.
Ook het opzetten van crowdfunding trajecten is populair. Die projecten hebben het meeste impact als het gaat om het steunen van een collega of een familielid van een collega. Mensen doen enthousiast mee omdat ze iemand persoonlijk kennen. Het succes is tweeledig: er wordt veel geld opgehaald en het vergroot de saamhorigheid van de medewerkers en daarmee de betrokkenheid.
Bij BG accountants is duurzaam ondernemen een van onze kernwaarden. Wij kunnen jou ook helpen om MVO in je beleid op te nemen!