Flexibele arbeidsvoorwaarden, een mooie troef!
Elke ondernemer met personeel zal het beamen: het wordt steeds lastiger om goede mensen aan te trekken en te behouden. Vacatures staan steeds langer open en werkzoekenden hebben een goede onderhandelingspositie. Vooral in het MKB is het lastig om alle vacatures zo goed mogelijk te vullen.
Pluspunt MKB
Maar als kleinere werkgever heb je ook pluspunten! Je bent namelijk vaak flexibeler dan grote spelers op de markt en aandacht voor de persoonlijke situatie van je medewerkers is een groot voordeel. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van flexibele arbeidsvoorwaarden.
Flexibele arbeidsvoorwaarden
Je hebt primaire arbeidsvoorwaarden, zoals het loon en de werktijden. Hierin ben je gebonden aan wettelijke verplichtingen. Dan heb je de secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een bonusregeling, dertiende maand of auto van de zaak. Hierin moet je vaak nog een CAO volgen. Maar daarnaast zijn er tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden. Dat zijn allerlei extra regelingen waarin je heel flexibel kan voldoen aan de wensen van je personeel en zo het werken aantrekkelijker kunt maken.
Keuzemenu of persoonlijk budget
Mensen aantrekken vraagt dus om creatieve oplossingen. Dat kan door flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden in de vorm van een keuzemenu of individueel budget. Bij een keuzemenu laat je de medewerkers kiezen uit een aantal opties. Bij een persoonlijk budget ontvangen je medewerkers maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag dat ze mogen besteden aan arbeidsvoorwaarden (meestal een percentage van het salaris).
Voorbeelden van flexibele arbeidsvoorwaarden
Flexibele arbeidsvoorwaarden moeten goed aansluiten bij de fase waarin de medewerker zit. Je kan bijvoorbeeld denken aan:
- Flexibele werktijden voor mantelzorgers of jonge ouders
- Persoonlijke ontwikkeling en scholing
- Inrichting van een thuiswerkplek voor iemand die minder prikkels kan verdragen
- Sportabonnement voor mensen die aan hun gezondheid willen werken
- Uren opsparen voor een sabbatical voor avonturiers
- Upgrade van vervoer voor medewerkers die verder weg wonen
Pluspunten flexibele arbeidsvoorwaarden
Zoals gezegd kan het een mooie troef zijn om mensen aan te trekken en te behouden. Maar er zijn nog meer voordelen. Zo kan je sommige arbeidsvoorwaarden belastingvrij aanbieden binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Ook zal het zorgen voor meer transparantie en autonomie. Geen scheve gezichten meer omdat de een zijn arbeidsvoorwaarden beter heeft uit onderhandelt dan de ander. Je biedt iedereen dezelfde opties aan en iedereen kan zelf kiezen voor de mogelijkheid die het beste past. Onderzoek laat zien dat werknemers die meer eigen keuzes kunnen maken, tevredener zijn en minder snel uitvallen.
Minpunten flexibele arbeidsvoorwaarden
Helaas zijn er ook een paar nadelen. Je zal bijvoorbeeld de controle wat moeten loslaten als iedereen zijn eigen werkuren mag bepalen. Maar met goede afspraken en door verantwoordelijkheden neer te leggen bij je personeel, is veel te ondervangen. Ook zal het meer administratie opleveren en moet je goed uitzoeken wat de gevolgen zijn op het gebied van belastingen en toeslagen.
Zo doe je dat!
Wil jij ook flexibele arbeidsvoorwaarden invoeren in jouw organisatie?
Denk dan aan de volgende zaken:
- Overleg met je medewerkers of sollicitanten. Het grote voordeel van flexibele arbeidsvoorwaarden is dat ze persoonlijk zijn. Ga dus niet als management bedenken welke behoeften je medewerkers hebben, maar vráág het ze zelf!
- Stel duidelijke voorwaarden op en check de wettelijke kaders. Leg vervolgens de regels vast in een personeelshandboek.
- Communiceer helder wat de mogelijkheden zijn en wat je verwacht van je medewerkers. Hoe mogen ze bijvoorbeeld het persoonlijke budget inzetten? En tot welke hoogte mogen ze zelf hun werktijden bepalen?
- Zoals met elke nieuwe maatregel geldt: evalueer regelmatig of de flexibele arbeidsvoorwaarden hun doel bereiken, waar de knelpunten liggen en uiteraard of je medewerkers tevreden zijn!