Deutsche Bank zet mes in Nederlands netwerk
Deutsche Bank gaat het Nederlandse netwerk reorganiseren en een nog onbekend aantal banen schrappen. Het bedrijf wil zich richten op zakelijke klanten die behoefte hebben aan ‘hoogwaardige financiële vraagstukken’.
De reorganisatie vindt plaats bij de bankdivisie voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB), die de meeste medewerkers telt. Dit onderdeel overlapt grotendeels met de commerciële activiteiten die Deutsche Bank in 2010 overnam van ABN Amro.
In de markt gingen al eerder geruchten dat Deutsche, een sterk internationaal georiënteerde bank, in de praktijk vooral de grotere en/of complexere klanten bedient. Terwijl de bank bij de overname een waaier aan zeer lokale kantoren (zoals Hillegom of Roosendaal) met bijbehorende klanten in de portefeuille kreeg.
Deutsche zegt nu ‘op de Nederlandse mkb- en Midkap-markt nog sterker te focussen op bedrijven en organisaties die behoefte hebben aan handelsfinanciering, ondersteuning voor internationaal betalingsverkeer en andere hoogwaardige financiële vraagstukken’. Dat betekent onder andere dat Deutsche Bank zich terugtrekt uit de financiering van Nederlandse agrarische bedrijven met een omzet van minder dan EUR1 miljoen.
De woordvoerder van de bank kan niet zeggen hoeveel van de 34.000 klanten niet meer in de aangescherpte strategische focus passen. Volgens hem is het niet zo dat Deutsche spijt heeft van de overname. ‘Deutsche denkt nog steeds dat deze overname alle mogelijkheden biedt in de Nederlandse markt.’ Daarbij wordt een onbekend aantal van de dertien voormalige regiokantoren van ABN gefuseerd. Of ook de twee grootzakelijke kantoren die van ABN zijn overgenomen (Amsterdam en Eindhoven) worden geraakt, is nog onbekend.
Bij Deutsche in Nederland werken ongeveer 1500 mensen. Niet bekend is hoeveel banen er moeten verdwijnen, maar men gaat uit van circa 250. Volgens de bank is er een sociaal plan. In september was al duidelijk dat Deutsche wilde snijden in de kosten. De bank presenteerde toen een wereldwijd plan om zich meer te richten op enkele kernactiviteiten.