Definitieve berekening NOW 1 en 2 en aanvraag NOW 3.3
Heb je een tegemoetkoming NOW ontvangen voor de eerste of tweede aanvraagperiode? Vraag dan altijd nog een definitieve berekening aan. Ook als je denkt te veel ontvangen te hebben.
Uitgekeerde bedrag is een voorschot
Het bedrag dat je op basis van de eerste aanvraag hebt ontvangen, is in alle gevallen een voorschot. Dit voorschot hebben we berekend op basis van jouw geschatte omzetverlies. Inmiddels is voor de eerste en tweede periode het definitieve omzetverlies bekend. Daarmee kan het UWV dus ook jouw definitieve tegemoetkoming berekenen. Mocht dat percentage lager uitvallen en je dus recht hebben op minder (of geen) tegemoetkoming, moeten we alsnog een definitieve berekening aanvragen. Als je geen aanvraag doet, gaat het UWV ervan uit dat je helemaal geen recht hebt op een tegemoetkoming en moet je dus het volledige voorschot terugbetalen!
Uiterlijke termijn opgerekt
Heb je recht op minder subsidie dan je ontvangen hebt? Dan zal je (een deel van) het voorschot terug moeten betalen. Heb je nu geen liquiditeit om een terugbetaling te doen? Geen paniek. Gelukkig is de termijn voor het aanvragen van de definitieve berekening van de NOW 1 opgerekt. Voor de NOW 1 (over maart, april en mei 2020) kan je de definitieve berekening aanvragen tot en met 31 oktober 2021. Voor de NOW 2 (over juni, juli en augustus 2020) is de uiterlijke aanvraagdatum 5 januari 2022.
NOW 3.3 voorschot aanvragen
Vanaf 6 mei zal de aanvraagperiode voor de NOW 3.3 open gaan. Dan is het mogelijk om een voorschot aan te vragen over de periode april, mei en juni 2021. De voorwaarden zijn gelijk aan die van de NOW 3.2: minimaal 20% omzetverlies, maximaal 10% daling van de loonsom en de tegemoetkoming is maximaal 85% van de loonsom. De aanvraag van de NOW 3.3 kan je doen tot uiterlijk 30 juni 2021.
Hulp nodig?
Duizelt het jou als je denkt aan alle aanvraagdata, omzetschattingen, subsidieregelingen en tegemoetkomingspercentages? Dan helpen wij je graag! Geef op tijd aan waar je hulp bij nodig hebt, dan voorkomen we teleurstellingen.