Bijtelling elektrische auto in 2020 naar 8%
Helaas, minder goed nieuws voor elektrische rijders: de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s gaat volgend jaar omhoog van 4% naar 8%. Deze verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord. Hoewel de plannen nog niet definitief zijn, is de kans groot dat een elektrische auto kopen of leasen duurder wordt.
Bijtelling onverwacht omhoog
Oorspronkelijk zou de bijtelling bij privégebruik van een zakelijke elektrische auto pas per 2021 omhoog gaan naar 8%. Maar nu is bepaald dat de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s in 2020 al gaat verdubbelen naar 8% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde. Voor het deel boven de € 45.000 is de bijtelling 22%. In de jaren daarna gaat de bijtelling nog verder omhoog.
Let op: heb je in de afgelopen 5 jaar een elektrische auto gekocht? Dan behoud je 60 maanden lang het bijtellingspercentage dat gold in het jaar waarin de auto op kenteken is gezet!
Bijtellingspercentage omhoog naar 22%
In 2019 is de bijtelling nog 4% over de eerste € 50.000 van de cataloguswaarde. Dit tarief gaat de komende jaren stapsgewijs omhoog:
Bijtellingspercentage | Maximaal deel van de cataloguswaarde | |
2020 | 8% | € 45.000 |
2021 | 12% | € 40.000 |
2022 | 16% | € 40.000 |
2025 | 17% | € 40.000 |
2026 | 22% | € 40.000 |
Ten slotte wordt in 2026 het bijtellingspercentage dus 22%, net als voor gewone auto’s.
Waarom gaat de bijtelling nu al omhoog?
In het Klimaatakkoord staat dat de politiek ernaar streeft dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarom zijn er in het verleden al heel wat stimuleringsmaatregelen getroffen waar veel van onze klanten van hebben geprofiteerd. Maar ieder jaar wordt bekeken in hoeverre de verkoop van elektrische auto’s de verwachtingen overtreft. Omdat er meer elektrische auto’s verkocht zijn dan verwacht, wordt de stimulering nu versneld afgebouwd.
Vrijgesteld van BPM tot en met 2024
Maar we hebben niet alleen slecht nieuws. In het Klimaatakkoord is nog een aantal (stimulerings-) maatregelen opgenomen ten aanzien van emissieloze auto’s:
- Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. In 2025 betaal je een vast tarief van € 360 per auto.
- Emissieloze auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van het betalen van (het rijksdeel van) de motorrijtuigenbelasting (MRB). In 2025 moet je een percentage van 25% de MRB gaan betalen.
- Voor particuliere emissieloze auto’s komt er een aanschafsubsidie. Het bedrag is nog niet duidelijk, maar de subsidie zal vanaf 2021 ingaan en vervolgens worden afgebouwd. De eerder genoemde aanschafsubsidie van € 6.000 komt niet meer terug in het akkoord.
- Om de aanschaf van tweedehands emissieloze auto’s te stimuleren, worden nog meer maatregelen uitgewerkt:
- het verstrekken van een laadtegoed voor de particulier
- een kostenefficiënte aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto’s
- een tegemoetkoming in de kosten voor de aanleg van een laadvoorziening thuis of een batterijgarantie of batterij lease
Overweeg je een elektrische auto te kopen?
Ben je van plan om een elektrische auto aan te schaffen? Dan is dit een goed moment om de overstap te maken. Koop of lease je dit jaar nog een elektrische auto, dan kun je maximaal 5 jaar lang genieten van de laagste bijtelling. Wil je weten wat de aanschaf van een elektrische auto voor jouw bijtelling betekent? Neem dan contact met ons op en we rekenen het voor je uit!