Baat het niet, dan schaadt het niet
Dat gaat niet op voor auto’s met zogenaamde sjoemelsoftware. Deze software herkent wanneer er een officiële test van de uitlaatgassen wordt uitgevoerd en verlaagt dan de uitstoot tot onder de maximale norm. Terwijl deze auto’s de rest van de tijd dus wél te hoge waarden uitstoten.
Illegale software
Autofabrikanten gebruikten jarenlang illegale software bij de productie van auto's en campers. Hierdoor werden er veel meer stikstofoxiden uitgestoten dan is toegestaan. Schadelijk voor het milieu, maar mogelijk ook schadelijk voor jouw portemonnee.
Waarom schadelijk?
Dat dit schadelijk is voor onze leefomgeving, snapt iedereen wel. Maar waarom zou het jou financieel schaden? Eigenlijk was de aanschafprijs van jouw auto te hoog vergeleken met auto's die wél voldoen aan de wettelijke uitstooteisen. Als leaserijder heb je dus ook te veel bijtelling betaald. Bovendien: mocht je nu je auto willen doorverkopen, dan is hij zeer waarschijnlijk in waarde gedaald.
Schadevergoeding
Heb jij tussen 1 september 2009 en 1 januari 2020 een dieselauto of camper gekocht of gehad? Dan ben je eigenlijk misleid en heb je niet gekregen waar je voor betaald hebt. Mogelijk kom jij in aanmerking voor een schadevergoeding. Recent heeft de rechtbank bepaald dat kopers van een nieuwe sjoemeldiesel (in dit geval Volkswagen) recht hebben op €3000 en van een tweedehands op €1500.
Gezamenlijke claims
Op dit moment zijn er diverse organisaties die een schadeclaim voor je in kunnen dienen. Zij verenigen gedupeerde consumenten en gaan namens jou het juridische gevecht aan. Dat doen ze op basis van ‘No cure, no pay’. Hier geldt dus wel: baat het niet, dan schaadt het niet!
Meer informatie
Meer informatie vind je op de website van de Consumentenbond of Stichting Emission Claim. Op de site kan je je kenteken checken en lees je hoe de claims in zijn werk gaan.