3 interessante regels die vanaf 1 juli 2017 gelden
Halverwege het jaar gaat er meestal een aantal wetswijzigingen in die van invloed zijn op je portemonnee of bedrijf. We informeerden al uitgebreid over de pensioen opbouw in eigen beheer voor DGA’s die per 1 juli stopt en de veranderingen in het wettelijk minimum (jeugd-)loon. Maar deze drie interessante regels ken je wellicht nog niet.
1) Grote bedrijven mogen betalingstermijn voor MKB-ers niet meer op +60 dagen stellen
Grote ondernemingen mogen geen betaaltermijnen van langer dan 60 dagen meer overeenkomen met bedrijven uit het MKB en zelfstandig ondernemers. Overeenkomsten die toch een betaaltermijn van meer dan 60 dagen hebben, worden nietig verklaard. Voor bestaande overeenkomsten geldt een overgangsperiode van een jaar.
2) Klantenservice mag geen kosten per minuut meer rekenen
Vanaf 1 juli mogen voor gesprekken naar de klantenservice alleen nog de gewone kosten voor het bellen in rekening worden gebracht en geen informatietarief per minuut meer. Dat geldt zowel voor 0900-, 0906- en 0909-nummers als voor algemene informatienummers. Het Europees Hof heeft bepaald dat de klantenservice een essentieel onderdeel is van een product of een dienst en daarom geen extra geld mag kosten.
3) Bij internetstoring van meer dan 12 uur geld terug
Bij een internet-, televisie- of telefoniestoring die langer duurt dan 12 uur heb je vanaf 1 juli 2017 recht op een vergoeding. Die is afhankelijk van de hoogte van je abonnement. Bij storingen tussen de 12 en 24 uur krijg je 1/30 van je maandelijkse abonnementskosten terug, bij storingen tussen de 24 en 48 uur 2/30 en zo verder. Ook zakelijke klanten kunnen aanspraak maken op een vergoeding.