MKB-er positief tegenover social media
Het gros van de MKB’ers staat positief tegenover social media. Bijna driekwart van ondernemend Nederland ziet social media als een kans. Daarnaast denkt 65 procent dat social media blijvend is en dat het zakenleven er door verandert. Ondernemers zetten social media het meest in voor profilering van de organisatie, sales en voor de werving van nieuwe medewerkers.
Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van Unique en TNO. Voor het derde jaar achter elkaar werden bijna 4.000 ondernemers geïnterviewd over economische en personele ontwikkelingen. Aansluitend bij het thema van dit jaar (aantrekkelijk werkgeverschap in nieuwe tijden), vormt ook social media een belangrijk onderdeel van het onderzoek.
Ondernemers
Een kwart van de ondernemers is wekelijks actief op social media en 21 procent is dat zelfs dagelijks. Toch is nog steeds een vrij grote groep ondernemers (bijna 30 procent) zelden tot nooit te vinden op social media. Gebrek aan kennis is hiervoor de meest genoemde reden (26%). Andere ondernemers zien er het nut niet van in (12%) of hebben te weinig tijd (8%). Met de opkomst van social media is ook het besef gekomen dat een verkeerd geplaatst bericht veel impact kan hebben, 4 procent van de ondernemers vindt social media dan ook te risicovol.
Medewerkers
Ondernemers lijken zich aan te passen aan nieuwe tijden waarin het gebruik van social media een steeds grotere plek inneemt. Een ruime meerderheid, bijna 60 procent, laat medewerkers vrij om tijdens werktijd social media te gebruiken, 24 procent van de ondernemers staat alleen zakelijk gebruik toe en 16 procent wil dat medewerkers tijdens werktijd helemaal niet actief zijn op social media. Om het zakelijk gebruik van social media in goede banen te leiden, is 18 procent van de ondernemers bezig met het ontwikkelen van een social media-beleid. Daarnaast heeft 18 procent reeds grove richtlijnen uitgewerkt en laat 9 procent van de ondernemers hun medewerkers bewust helemaal vrij.
Bron: www.accountancynieuws.nl