Ik wens je veel personeel toe!
Ik zeg het vaak tegen klanten: ‘Ik wens je veel personeel toe!’ Heerlijk toch, veel personeel? Dan kun je eindelijk doen wat jij leuk vindt en hoef je je niet meer bezig te houden met de kleine klusjes. Was het maar zo simpel. Veel personeel brengt ook veel ‘gedoe’ met zich mee. Dat is dan ook de echte betekenis van dit Joodse gezegde. Want eigenlijk is het juist cynisch bedoeld: veel personeel betekent namelijk ook veel zorgen.
Hoera, we hebben personeel!
Toen Joost en ik voor ons zelf begonnen, waren we blij dat we na verloop van tijd iemand konden aannemen die ons wat klusjes uit handen kon nemen. Zo konden wij ons bezig houden met het ‘echte’ werk. Dat lees je in mijn blog Ondernemerschap verrijkt. Maar wat we ons toen nog niet realiseerden, was dat personeel ook een hoop rompslomp met zich mee brengt.
Personeel is wel eens ziek, moet regelmatig beoordeeld worden, gaat op vakantie, heeft goede begeleiding nodig, wordt zwanger, staat huilend aan je bureau, neemt ontslag of wordt in het vervelendste geval langdurig ziek. Allemaal heel menselijk en begrijpelijk, alleen nu moet jij er ineens als werkgever mee dealen!
Bovendien wordt de werknemer in Nederland (over-) beschermd. Stel dat je iemand 15 jaar in dienst hebt gehad. Dan heb je door de jaren heen een heleboel tijd, energie en geld in deze persoon geïnvesteerd. Maar als je door omstandigheden toch afscheid wilt nemen, wordt dat je bijna onmogelijk gemaakt in de huidige wetgeving. Terwijl andersom je personeel maar één telefoontje hoeft te plegen en een maand later ergens anders kan beginnen!
Wat zijn de consequenties?
Vaak realiseert personeel zich niet welke consequenties hun acties voor jou als werkgever hebben. Natuurlijk is dat ook niet hun zorg. Neem nou een zwangerschap. Het is mij meerdere malen overkomen dat er een (zeer gewaardeerd) personeelslid aan mijn bureau staat en vertelt dat ze zwanger is. Mijn eerste reactie is uiteraard blijdschap. Ik weet hoe waardevol een gezin is en zal nooit iemand in de weg staan die zwanger wil worden. Maar meteen daar achteraan denk ik wel: "Help, hoe gaan we dit oplossen?"
Duidelijk communiceren loont
Door de jaren heen hebben Joost en ik met vallen en opstaan geleerd te werken met personeel. Zo hebben we gemerkt dat een aantal punten heel waardevol is om ‘gedoe’ te voorkomen. Ten eerste: wees duidelijk naar je personeel toe. Bijvoorbeeld over salarisverhoging, contractverlenging, secundaire arbeidsvoorwaarden. Eigenlijk gewoon over wat zij van jou kunnen verwachten en wat jij van hen verwacht. Dat scheelt een hoop teleurstelling!
Durf keuzes te maken
Ten tweede is het belangrijk om keuzes te maken, te durven maken. Heb je vanaf het eerste gesprek al het gevoel dat er iets niet klopt bij een sollicitant? Neem hem of haar dan niet aan, ook niet als er geen andere kandidaat is. Heb je te veel op je eigen bordje liggen? Delegeer dan! Geef je personeel de kans om daarin te groeien. Botert het niet tussen collega’s? Ga het gesprek aan en onderneem actie.
Bekijk het eens van een afstandje
Ook afstand nemen is voor ons een goede les geweest. Pas als je even helemaal weg bent uit de dagelijkse praktijk, kan je helder naar je eigen organisatie kijken. Waar zitten de pijnpunten? Moeten er mensen weg of juist bij? Is het slim om een extra afdeling te creëren of moet je juist inkrimpen. Ook hier geldt: wees niet bang om keuzes te maken. Als je iemands contract niet verlengt, krijgt een ander weer de kans om op te staan en door te groeien!
Durf om hulp te vragen
Een ander belangrijk punt is om hulp in te schakelen. Personeelsbeleid is een vak op zich. De meeste ondernemers zijn daar niet in geschoold, maar al doende ingerold. Schakel een specialist in en laat je adviseren. Heb je daar het budget niet voor? Zorg dan dat je in ieder geval met iemand overlegt. Wij sparren ook graag met je. Twee zien en horen meer dan één.
En ten slotte: accepteer. Accepteer dat het ‘gedoe’ er bij hoort. Accepteer dat je personeel fouten maakt, daar leren ze van. Accepteer dat ze het niet precies hetzelfde doen als jij. Accepteer dat je moet investeren in je personeel. En accepteer dat je niet alles alleen kan.
Als je dat kan, dan wordt personeel weer iets om blij van te worden. Het is ten slotte het meest waardevolle goed in jouw onderneming. Als wij weer eens een personeelsuitje hebben (en ja, dat hebben we vaak!) dan denk ik: "Moet je kijken wat een mooie club mensen wij om ons heen hebben verzameld, daar kan je toch alleen maar trots op zijn!"
Dus ik sluit af met: Ik wens je oprecht veel personeel toe!